Kuinka puhdas dieselmoottorisi on?

Dieselmoottorit ovat olleet viime aikoina pinnalla niiden pakokaasupäästöjen vuoksi. Autoalalla käydään keskustelua siitä, onko diesel niin paljon kokonaispäästöjä aiheuttava, kuin väitetään.

Saksalaiset autonvalmistajat vannovat dieselmoottorin puhtauden nimiin. Uusimmissa testeissä Saksassa dieselmoottoreiden kokonaispäästölukemissa ollaan päästy täyssähköautojen kokonaispäästöjen alle.

Tässä jutussa kerromme dieselmoottoreista ja niiden kohtaamista huoltohaasteista. Lukuaika 2 minuuttia.

Nokikarsta 1#:  Nokea syntyy aina, eikä sille voi tehdä mitään

Aivan oikein, nokea syntyy dieselmoottorissa johtuen sen tekniikasta. Pääasiallisesti sitä syntyy epäpuhtaan palotapahtuman seurauksena. Palotapahtuman puhtautta ja puhtaana pysymistä voi edesauttaa ennalta.

Merkittävin syy dieselmoottorin ennenaikaiseen likaantumiseen on kuitenkin moottoriöljy. Moottoriöljy aiheuttaa palotapahtuman huonontumisen, kun sitä pääsee moottorin yläosaan. 

Nokikarstan ei tarvitse aiheuttaa ongelmia, kunhan se kerätään talteen ja sen syntymistä hallitaan ennalta.

Nokikarsta 2#: Dieselautoa pitää välissä ajaa maantiellä

Pitää paikkansa, että dieselauto on työhevonen ja se sopii parhaiten matka-ajoon ja se toimii puhtaammin lämpinä. Lämpimän dieselmoottorin palotapahtuma on puhtaampi.

 Dieselmoottori on kokonaisuutena ehkäpä puhtain moottori, mikäli sitä ylläpidetään oikein.

Nokikarsta 3#: Noudatan autonvalmistajan huolto-ohjeita

Diesel moottori tuottaa nokea kolmesta pääsyystä:

  • Ajokäyttäytyminen
  • Suomen pohjoinen ilmasto
  • Huonontunut palotapahtuma 

Emme voi valita keliolosuhteita, emmekä me voi aina valita ajoreittiä. Sen sijaan nokikarstan syntymistä voidaan hallita ennalta. Lisäksi meillä BG:llä on ainutlaatuinen menetelmä puhdistaa vaikeastikin likaantunut dieselmoottori.

Varaa huolto

BG huoltopisteet

Ajankohtaista