Kesä tulee onko autosi ilmastointi valmiina - BG Suomi

Useimmat auton omistajat ovat hyviä säännöllisissä huolloissa, kuten öljynvaihdoissa, jarrupalojen vaihdossa ja renkaiden vaihdossa. Ilmastointi (tai ilmastointijärjestelmä) jätetään kuitenkin usein huomiotta. Tämän järjestelmän laiminlyönti voi johtaa useisiin vastenmielisiin ääniin, hajuihin tai, mikä pahempaa, rikkinäiseen ilmastointiin. Alla on kuvailtu yleisimmät ilmastointiongelmat ja mahdolliset ratkaisut, jotta autosi ilmastointijärjestelmä pysyy toiminnassa.

 

Viisi yleisintä autojen ilmastointi järjestelmän ongelmaa.

1. Ei puhalla ilmaa suuttimista

On merkki puhaltimen moottoriongelmasta. Tämä voi johtua viallisesta sulakkeesta tai releestä tai viallisesta puhaltimen moottorista.

Jos puhaltimen moottori ei toimi, kun ilmastointi on päällä, sulake ja/tai rele ovat todennäköinen syy. Jos puhaltimen moottori käynnistyy, mutta ilma ei liiku tuuletusaukkojen läpi, ilmanotto ja/tai suodatin voivat olla tukossa.

2. Puhaltaa ilmaa, mutta se ei ole kylmää

Useimmiten tämä ongelma ilmenee, kun kylmäaineen määrä on alhainen mahdollisen vuodon vuoksi tai ilmastointijärjestelmässä voi olla jokin muu viallinen osa. Teknikko tarkistaa vuodot fluoresoivalla väriaineella, tekee tarvittavat korjaukset ja täyttää järjestelmän uudella kylmäaineella.

3. Ilmastoinnin tuottama ilma haisee

Huomaatko pahaa, ummehtunutta hajua, kun käytät ilmastointilaitettasi? Erilaisten sää- ja tieolosuhteiden vuoksi roskia ja kosteutta voi kertyä ajoneuvosi ilmastointijärjestelmään. Tämä johtaa bakteerien ja homeen kasvuun järjestelmän kanavissa, ohjaamon ilmansuodattimessa ja höyrystimessä.

Ilmastointipalvelu, jossa käytetään hyväksyttyä desinfiointiainetta, tappaa bakteerit, jotka aiheuttavat ikäviä hajuja järjestelmässäsi. Suosittelemme tätä palvelua joka kevät.

4. Ilmastrointi pitää ääntä, kun se on päällä

Hyvin toimiva ilmastointijärjestelmä on käytössä suhteellisen hiljainen. Jos ajoneuvosi pitää kovaa ääntä, kun ilmastointi on päällä, se on merkki ongelmasta.

  • Vinkuminen voi johtua ilmastointilaitteen kompressorin hihnasta, kuluneesta laakerista tai mahdollisesti viallisesta hihnapyörästä.
  • Napsuminen, nakuttaminen tai kolina voi tarkoittaa kompressorin kytkimen vikaa 
  • Surinaa esiintyy usein, kun ilmastointijärjestelmä on ylikuormitettu kylmäaineella.
  • Suhina, kun ajoneuvo on sammutettu, johtuu kylmäaineen paineen tasaamisesta. Tästä äänestä ei tarvitse huolehtia, se on normaalia.

5. Lattiamatot ovat kosteat

Ajoneuvon lattian kosteus johtuu useimmiten yhdestä kahdesta ilmastointijärjestelmän ongelmasta: lämmittimen sisäkennon vuodosta tai tukkeutuneesta höyrystimen tyhjennysletkusta.

Lämmittimen kenno sijaitsee yleensä kojelaudan alla ajoneuvon matkustajan puolella. Moottorista tuleva lämmin jäähdytysneste kierrätetään kennon läpi lämmittämään matkustamoa, kun lämmitin on käytössä. Kennoon voi kehittyä vuoto, joka päätyy jättämään matkustajan puolen lattian kosteaksi ja öljyiseksi moottorin jäähdytysnesteestä.

Yleisemmin märkä lattiamatto johtuu ajoneuvon höyrystimen tyhjennysletkun tukkeutumisesta. Höyrystin on tavallisesti samassa kotelossa kuin lämmittimen kenno. Lämpötilan vaihtelusta johtuen koteloon muodostuu kosteutta, joka normaalisti poistuu tyhjennysletkusta auton alle. 

Ennakoimalla olet valmiina kesän helteisiin

Autosi ilmastointijärjestelmän korjaukset vaativat erityisosaamista ja erikoistyökaluja. Näiden ongelmien ilmaantuminen kesän helteessä voi olla kallista ja aikaa vievää.

Ole aktiivinen tänä keväänä ja testaa ilmastointisi ajoissa. Jos sinulla on jokin näistä ongelmista ilmastointisi kanssa, korjaa se nyt ja vältä kesän ruuhkaa.

Lopuksi, säännöllinen ilmastointilaitteen huolto voi estää monia yllä mainituista ongelmista ja pidentää ajoneuvosi ilmastointijärjestelmän käyttöikää. Etsi lähelläsi oleva BG-liike ja huollata ilmastointisi joka kevät.

 

BG huoltopisteet

Ajankohtaista