Millainen on hyvä polttoainejärjestelmän puhdistaja? - BG Suomi

Lisäaineteollisuus ja polttoainejärjestelmän puhdistustuotteet koetaan usein tuotteina, jotka tuovat vain vähän lisäarvoa. Usein vaikuttaa siltä, että lisäaineista puhuvilla ihmisillä on vähän ymmärrystä polttoaineesta ja polttoaineiden lisäaineista. Lukuaika 5 min. 

 

Polttoaineen lisäaineteollisuus

Kaikkien nykyaikaisten polttoaineiden koostumuksissa on lisäaineita. Niitä käytetään haluttujen ominaisuuksien parantamiseen tai ei-toivottujen ominaisuuksien tukahduttamiseen. Monet polttoaineiden lisäaineiden käyttäjät auto- ja kuljetusalalla luottavat kekseliääseen markkinointiin pikemminkin kuin tieteeseen tehdessään päätöksiä tällaisten tuotteiden käytöstä. 

Jalostamoiden, putkistolinjojen ja polttoaineen jakelijoiden keskuudessa useiden miljardien eurojen polttoaineen lisäaineteollisuus ei kuitenkaan voi luottaa pelkästään markkinointiin. Polttoaineen lisäaineiden sääntely on suojattu Euroopan laajuisella polttoainestandardeilla, mutta vain polttoainejakelijan pumpulle asti. Yleensä korkeatasoisempi käsitys ja ymmärrys jälkimarkkinoilla on olematonta. Tämä artikkeli korostaa muutamia tyypillisiä polttoaineissa ja polttoaineiden lisäaineissa esiintyviä kemikaaleja. Keskitytään muutamiin monimutkaisiin lisäaineisiin ja erityisesti avainkomponentteihin, joita kaikissa polttoaineissa käytettään.

Polttoaineen lisäaineteollisuuden ja saatavilla olevien tuotteiden ymmärtämiseksi on ymmärrettävä ero tuotemerkin ja valmistajan välillä. Todellisia kemikaalien valmistajia ei ole monia, mutta markkinoilla on tuhansia merkkejä. Jos jotenkin haluaa selvittää, voisiko jostain tuotteesta olla hyötyä, niin etsi kyseisen valmistajan hyväksynnät ja laatusertifikaatit. Tunnetuimmat yritykset viittaavat usein alan standardoituihin testeihin, kuten ASTM D5500 (yleinen tieteellinen testi, jota käytetään arvioimaan bensiinipolttoaineiden imuventtiilien likakerrostumia). Tosissaan otettavat valmistajat noudattavat kansainvälisiä laatustandardeja. Näiden ylläpitäminen pakottaa yrityksen parantamaan ja ylläpitämään valmistusprosessejaan. Kansainvälinen standardointijärjestö (ISO) julkaisee näitä standardeja.

Tyypillisiä polttoaineissa käytettäviä lisäaineita:

  • Antioksidantit
  • Oktaani/setaanilukua parantavat aineet
  • Kylmävirtausta parantavat aineet
  • Metallien deaktivaattorit
  • Väriaineet
  • Korroosionestoaineet
  • Likaantumista kontrolloivat lisäaineet (DCA)
  • Voiteluaineet
  • Kitkan muokkaajat
  • Emulgointiaineet

Likaantumista kontrolloivat lisäaineet (DCA) puhdistavat ja pitävät puhtaana

Tässä artikkelissa keskitytään yhteen tärkeimmistä polttoaineiden lisäaineista, likaantumista kontrolloivat lisäaineet (deposit control additives). Nämä kemikaalit tulivat markkinoille ensimmäisen kerran 1970-luvun lopulla. Polttoaineet eivät kyenneet pitämään 80-luvun alussa esiteltyjä polttoainejärjestelmiä puhtaana. Useat autonvalmistajat kehittivät standardoituja testejä polttoainejärjestelmä tekniikoiden arviointiin. Erityisesti valmistajat halusivat vertailla kemikaalien tehokkuutta polttoainejärjestelmien puhdistamiseen ja puhtaana pitämiseen. ASTM D 5500 on yksi näistä testeistä, jotka BMW on kehittänyt mittaamaan polttoaineen ja sen sisältämän lisäainekemian kykyä pitää imuventtiilit puhtaina. Nykyään on olemassa monia muita modernisoituja testejä lisäaineiden tehokkuutta mittamaan. Polttoainejärjestelmien kehittyessä monimutkaisemmiksi, tarve väkevämmälle kemialle nykypäivän hienostuneissa moottoreissa on paljon vaativampi.

DCA:ita kutsutaan usein yleistermillä "pesuaine". Niiden toiminta eroaa perinteisistä pesu- ja siivous tarkoituksiin käytettävistä puhdistusaineista. DCA:t pystyvät estämään likasaostumien muodostumisen muodostamalla suojakalvon polttoainejärjestelmän komponenttien pinnoille. Tämä puolestaan estää likasaostumien esiasteiden (lakan ja muiden sivutuotteiden) kertymisen, jolloin voidaan estää karstakerrostumien muodostuminen. Näillä "pesuaineilla" on myös kyky puhdistaa olemassa olevia karstakerrostumia sitoutumalla niihin kemiallisesti ja poistamalla ne. Oikealla määrällä DCA:ta on mahdollista puhdistaa palotapahtumaa edeltävien komponenttien lisäksi myös palotilan karstakerrostumat. Kun DCA kemikaaleja käytetään riittävän suuri määrä, niin niiden on havaittu selviävän palotapahtumasta ja puhdistavan palotilan jälkeen sijoitettuja komponentteja, kuten antureita ja katalyyttejä. DCA:t on suunniteltu toimimaan moottorin sisällä olevissa erityisolosuhteissa, ja ne on keksitty kauan sitten. Perinteisten perus puhdistuskemiallisten aineiden, kuten alkoholin tai liuottimen, käyttö nykyaikaisten moottorien hiilikarstan puhdistamiseen tarjoaa vain vähän tai ei ollenkaan hyötyjä. DCA on kallein yksittäinen kemiallinen yhdiste, jota käytetään polttoainejärjestelmän puhdistustuotteissa.

Ennen kuin vertaat polttoainejärjestelmän puhdistustuotteiden hintoja, yritä löytää tuotteen todellinen valmistaja. Google Earth on hyvä paikka aloittaa, kemikaalien tuotantolaitokset näyttävät aivan erilaisilta kuin vaikkapa varasto.

44KPlatinuminjectorbeforeBG44KPlatinuminjectorafter

GDI polttoainesuutin ennen ja jälkeen BG 44K® Platinum käytön. 

ASTM International ja BG 44K® Platinum®

Laillisesti toimivien yritysten pitäisi pystyä todistamaan, että heidän polttoainejärjestelmän puhdistajansa tekevät sen, mitä he väittävät niiden tekevän." Ja he voivat tehdä sen ASTM:n ammattimaisilla testeillä.

ASTM International on organisaatio, joka kehittää ja julkaisee vapaaehtoisia tieteentekijöiden konsensuksen saavuttaneita teknisiä standardeja monenlaisille materiaaleille, tuotteille, järjestelmille ja palveluille.

Polttoaineen lisäainetesteihin kuuluvat ASTM D5500, BMW 318i Intake Valve Deposit (IVD) -testi ja ASTM D6201, Fordin 2,3 litran moottorin IVD-testi. Nämä molemmat testit määrittävät, kykeneekö käyttämäsi polttoainejärjestelmän puhdistustuote todella puhdistamaan mitään. Todiste!

Onneksi saatavilla on joitain polttoainejärjestelmän puhdistusaineita, jotka ovat läpäisseet tällaiset testit. Ja sattuu niin, että BG 44K® Platinum® on tämän erittäin pienen eliittijoukon kärjessä!

BG 44K® Platinum® ei ole vain läpäissyt kahta yllä olevaa ammattistandardia, vaan sitä on myös testattu kenttäolosuhteissa yli kolmen vuosikymmenen ajan. Suomessa huoltokumppanimme A-Katsastus on todennut tuotteemme laskevan tehokkaasti päästöjä. A-katsastus käyttää BG polttoainejärjestelmän puhdistustuotteita yli 190 katsastusasemallaan ympäri Suomen.

BG 44K® Platinum® on patenttisuojatulla puhdistusteknologiallaan vertaansa vailla oleva polttoainejärjestelmän puhdistustuote. BG 44K® Platinum® on testattu perusteellisesti ja se on läpäissyt testit katalysaattoreiden, polttoainesuodattimien, happianturien ja polttoainepumppujen puhdistamisessa. 

(Tekstissä on lainattu Michael Belluomo, BG Products, Inc.)

BG Products, Inc.

BG Products, Inc., johtava autojen polttoaine- ja öljynhoitoaineiden, erikoiskemikaalien, rasvojen, työkalujen ja laitteiden valmistaja ja toimittaja, ja on ISO 9001, 14001, 17025 ja 45001 sertifioitu.

ISO-sertifioituna yrityksenä BG Products, Inc. on velvollinen antamaan läpinäkyviä ja asianmukaisia tietoja.  Kaikki tuotteet on testattu ja niiden on todistettu tarjoavan lisäarvoa ajoneuvojen omistajille.

Meidän pääasialllinen fokus on ennalta ehkäistä polttoaine- ja öljyjärjestelmien likaantuminen. Kutsumme tätä huoltopalvelua nimellä BG Performance huolto.

Jos haluat tietää lisää tuotteistamme ja palveluistamme, voit ottaa meihin yhteyttä täältä.


Kirjoittajalla on yli 16 vuoden kokemus autohuoltoalan jälkimarkkinasta Suomessa ja Australiassa sekä 10 vuoden kokemus BG huoltotuotteista.

Taneli Piirala

BG Suomi 

BG huoltopisteet

Ajankohtaista