Uudet tekniikat

Autovalmistajat ovat viime vuosina pähkäilleet visaisen pulman kanssa. Kuluttajat vaativat yhä sporttisempia autoja, mutta niiden pitäisi saastuttaa vähemmän. Jep, nyt puhutaan perinteisestä polttomoottorista. Haaste on tämä: Miten voidaan valmistaa auto, joka vääntää ja tuottaa tehoa paremmin kuin aikaisemmin, pienemmällä polttoaineen kulutuksella? Tämän markkinasekmentin kysyntä kasvaa selkeästi nopeimmin. Se johtuu siitä, että hallitukset ympäri Euroopan tukevat verokohtelussa vähäpäästöisiä autoja.

Autovalmistajat ovat alkaneet yhdistellä keinoja pyrkimyksessään saavuttaa tämä uusi ihanne. Muutama vuosi esitellyn suorasuihkutuksen lisäksi ala on esitellyt muuttuvan ajoituksen venttiili teknologian, jota ohjataan hydraulisesti. Osana kehitystä männänrenkaiden jännitystä on pyritty vähentämään, jotta kitka sylinterin ja männän välisellä pinnalla saataisiin mahdollisimman pieneksi.   

VVT eli muuttuvalla ajoituksella toimivat venttiilit

VVT tekniikkaa käytetään 4-tahti moottoreissa lisäämään tehokkuutta. Valmistajat nimittävät niitä omilla tuotenimillään kuten Vanos (BMW), VVT (Audi), VVT-i & VVLL-i (Toyota) ja CVVT (Volvo). Lyhyesti kerrottuna, imu- ja pakoventtiilien avautumis -ja sulkeutumisajankohtaa säädetään parhaan mahdollisen hyötysuhteen aikaansaamiseksi erilaisissa kuormitustilanteissa. VVT:tä kontrolloidaan hydraulisen ohjaimen avulla, jota ohjaa moottorin ohjainlaite (ECU). VVT tekniikan tavoite on optimoida moottorin tehokkuus, parantaa polttoainetaloudellisuutta sekä vähentää päästöjä. 

VVT ongelmat

Kuten monissa uusissa hydraulisesti toimivissa tekniikoissa, niin myös tämäkin on herkkä voitelun heikkenemiselle. Moottoriöljyn viskositeetin huonontuminen, öljyn suodattimen virtauskapasiteetti ja pidennetyt öljynvaihtovälit voivat vaikuttaa nokka-akselin kykyyn kontrolloida venttiilien ajoitusta. VVT on tekniikka, joka muuttaa moottoriöljyn painetta mekaanikseksi liikkeeksi. Voitelujärjestelmä tuottaa lisäksi voiman mm. jakoketjun kiristäjälle ja venttiilien nostimille.

Hydraulisen nesteen kierto tässä järjestelmässä on laaja, siksi nesteen heikkeneminen voi aiheuttaa ongelmia useille eri järjestelmän osille. Mikroskooppiset öljykanavat sylinterin kannessa, öljynpaineen säätöventtiilissä ja joissain venttiilikoneiston osissa voivat tukkeutua öljylietteen vuoksi. Öljyliete ja lakka voivat jumiuttaa nokka-akselin säätölaitteet ja ajoitus voi jäädä liian aikaiseksi tai myöhäiseksi. Kun pako- ja imuventtiilit ovat avoinna samaan aikaan, niin hiilikarstaa alkaa muodostua imusarjaan (kuumaa pakokaasua pääsee imukanavistoon jossa on öljyhöyryjä ja polttoainetta). Tämä karstakertymä aiheuttaa huomattavaa ajettavuuden ja suorituskyvyn heikkenemistä sekä päästöt kasvavat.

Oireita:

  • Nostimet ääntävät lämpimänä - voitelu on huonontunut
  •   Käyntihäiriö - venttiilivuodot
  •   Moottorin merkkivalo
  •   Kasvanut polttoaineen kulutus

Matalajännitteiset männänrenkaat

Männänrenkaiden tarkoitus on tiivistää (puristuspaine) palotila, jotta polttoaine ja palokaasut eivät pääsee ohivuotamaan kampikammioon sekä vastaavasti öljy höyrystymään palotilaan. Kehitystyön tuloksena männänrenkaiden rakenne on ohentunut, jotta niiden aikaansaama kitka tuottaisi mahdollisimman vähän energiahäviötä. Parhaimmillaan matalajännitteiset männänrenkaat toimivat hyvin, kun haluttiin saavuttaa ”pienen moottorin tehokkuus”. Nykyisin useimmat valmistajat lisäävät turboahtimen, jotta saavuttaisivat toisisijaisen tavoitteen eli ison moottoritehon.

Matalajännitteiset männänrenkaat ongelmissa

Matalajännitteiset männänrenkaat antavat periksi äärimmäisessä paineessa ja niillä on suurempi taipumus ohivuotoon. Ohivuoto tarkoittaa, että polttoainetta ja palokaasuja pääsee kampikammioon ja se heikentää öljyä. On myös tyypillistä, että ohivuodon vuoksi palotilasta löydetään öljyperäisiä jäänteitä. Öljy palaa kiinni männän lakiosaan ja palotilassa sijaitseviin polttoainesuuttimien kärkiin ja venttiileihin. Lisättäessä tähän matalajännitteisillä männänrenkailla varustettuun moottoriin turboahdin, karstaongelma moninkertaistuu pandemian lailla. Tämä tehonlisääjä lisää merkittävästi palotapahtuman painetta, joka tekee männänrenkaiden tehtävästä huomattavasti vaikeamman ja vastaavasti ohivuodon määrä kasvaa. Öljyssä olevien lisäaineiden hajoaminen tarkoittaa, että öljyn tarjoama suoja alkaa heiketä. Nämä lisäaineiden jäänteet muodostuvat karstaksi ja se haittaa männänrenkaiden toimintaa. Niiden olematon jousivoima ei tarvitse kuin pienen määrään likakarstaa, jotta niiden toiminta häiriintyy. Jumiutuneet männänrenkaat päästävät runsaan määrän polttoainetta ja palokaasuja öljyn sekaan, joka nostaa öljyn lämpötilaa ja kampikammion painetta. Se tarkoittaa öljyn ylenpalttista kulumista ja karstan kertymistä.

  • Sytytyskatkokset - likaantuneet suuttimet
  • Huonontunut teho - männänrenkaiden alueen karsta
  • Öljyä kuluu - männänrenkaiden alueen lika ja käytetty öljylaatu
  • Moottorin merkkivalo

GDI Suorasuihkutus

Rakkaalla lapsella on monta nimea. Skyactive, Ecoboost, TSi yms. Tässä polttoainesuihkutustyypissä polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan. Suuttimien kärki sijaitsee palotilassa, jossa on kuumin mahdollinen lämpötila (imusarjan sijasta). Ideana on saavuttaa täydellisempi palotapahtuma. Täydellisempi palotapahtuma tarkoittaa enemmän kilometrejä vähemmällä polttoainemäärällä sekä suurempaa tehoa. 

GDI Suorasuihkutus ongelmia

Epäsuorassa suihkutuksessa likajäänteet imuventtileistä huuhtoutuvat pois uuden polttoaineen avulla. Suorasuihkutusmoottorissa näin ei tapahdu. Ilman polttoaineen puhdistavaa vaikutusta (kyllä, polttoaineessa on pieniä määriä puhdistustekgnologiaa) GDI moottorin imusarjaan ja imuventtiileihin alkaa kertyä hiilikarstaa, joka heikentää ilman saantia.

GDI moottorit käyvät suuremmilla öljyn ja huohotuskaasujen (PCV) paineilla. Se tarkoittaa, että ajan mittaan höyrystynyttä öljyä haihtuu moottorin yläosaan ja ohi männänrenkaiden. Höyrystynyttä öljyä kulkeutuu moottorin viileämmille alueille, jonne muodostuu karstaa ja ”öljylammikoita”.  Näitä alueita ovat mm. Imusarja, venttiilit, venttiilien istukat. Yhdistelmä tahmaista karstaa ja höyrystynyttä öljyä johtaa vaikeasti puhdistettavan karstan muodostumiseen useaan eri paikkaan moottorissa. Kivenkova karsta, aiheuttaa ennenaikaista kulumista, suuttimien epätäydellistä toimintaa sekä merkittäviä ja peruuttamattomia vaurioita sylintereille ja männille sekä katalysaattorille.

  • Moottorin vikavalo - epätäydellinen palotapahtuma
  • Lisääntynyt polttoaineen kulutus - likaa imusarjassa ja suuttimissa
  • Öljyn kuluminen - männänrenkaiden alueen lika ja käytetty öljylaatu
  • Moottorin merkkivalo

BG Premium huolto GDI moottorille puhdistaa männänrenkaiden alueen, jotta puristuspaineet saadaan palautettua lähelle alkuperäistä. Uutta öljyä tehostetaan erityisen lisäaineen avulla, joka lisää öljyyn lisäaineita, jotka auttavat sitä kestämään kuumuutta, haihtumista ja hapettumista. Se auttaa myös pitämään männänrenkaiden alueen ja koko öljyvoitelujärjestelmän puhtaana koko pitkän öljynvaihtovälin ajan. Lisäksi polttoainejärjestelmä puhdistetaan, jotta palotapahtuma saadaan optimoitua ja palautettua moottorin suorituskyky. Lue lisää BG huoltopalveluista.

 
 

Mikä on BG?

Ennakoivaa huoltoa toimivuustakuulla. BG-tuotteet puhdistavat, suojaavat ja säästävät rahaa.

Lue lisää

Finntest Oy

Finntest Oy on toiminut yksinoikeudella Suomessa BG tuotteiden jakelijana jo vuodesta 2003.

Lue lisää