Kannattaako jäähdytinjärjestelmää huoltaa?

Mikäli yhdistetään kouluttamaton mekaanikko ja epäeettisesti toimiva huoltokorjaamo muutenkin haastavaan aiheesen, niin oikean vastauksen saaminen voi olla vaikeaa. 

Saatat mahdollisesti maksaa turhista huolloista tai korjauksista. Pahimmillaan huonot neuvot saattavat aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa autollesi.

Tästä jutusta voit lukea viidestä tyypillisestä jäähdytinhuollon myytistä. Lisäksi kerromme totuuksia autoosi liittyen.

Jäähdytinhuollon myytti 1#: Jäähdytinjärjestelmää ei tarvitse huoltaa

Yleinen harhaluulo on, että jäähdytysjärjestelmä on huoltovapaa. Joissakin autoissa jäähdytinnesteen ikääntyminen alkaa aiheuttaa ruosteen muodostumista ja ruostepartikkelit voivat alkaa varautua sähköisesti. Tämän tapahtuessa jäähdytinnesteestä tulee erittäin voimakkaasti korrosoivaa. Se voi aiheuttaa merkittäviä vaurioita moottorille ja jäähdytysjärjestelmän osille.

Yleisesti on vallalla käsitys, että jäähdytysjärjestelmää ei tarvitse huuhdella, vaan lisätä vain uutta jäähdytinnestettä. Aivan kuin moottoriöljy myös jäähdytineste alkaa menettää ominaisuutensa iän myötä. Mikäli järjestelmää ei huolleta vanha ja ikääntynyt neste saattaa vaurioittaa moottoria ja jäähdytysjärjestelmää.

Jäähdytinhuollon myytti 2#: Pieni jäähdytinestevuoto ei ole iso juttu

Pieni läikkä jäähdytinnestettä korjaamon lattialla saattaa tuntua pieneltä jutulta, mutta autollesi se on iso juttu. Ensinnäkin, jäähdytinnestettä/pakkasnestettä ei saa päästää lattiakaivoihin. Jäähdytinneste ja glykoli on myrkyllinen aine.

Vuotava jäähdytinneste on ympäristö ja terveysriski, mutta se on myös katastrofaalista autollesi. Ennen pitkää se aiheuttaa moottoririkon. Jos siis huomaat jäähdytinesteen vähentyneen tai autosi ajotietokone huomauttaa jäähdytinesteen vajauksesta kannattaa asia tarkastaa heti paikalla.

Mikäli jäähdytineste on vähissä, niin lisää jäähdyttimeen aina 50/50 seossuhteessa raakaa jäähdytinnestettä/vettä. Molempia tarvitaan, että jäähdytysteho on mahdollisman hyvä, sekä järjestelmän suojaustaso on riittävä.

Jäähdytinhuollon myytti 3#: Auton ylikuumentuessa pysäytä moottori

Ylikuumentumistilanteessa ensimmäinen reaktio on yleensä pysäyttää auto ja sammuttaa moottori. Se on väärä valinta. Moottorin jäähdytys on yhdistelmä jäähdytinesteen ja ilmavirran vaikutusta. 

Mitä sitten kannattaisi tehdä? Parasta olisi laskea moottorin käyntinopeutta (rpm) ja jatkaa ajamista alhaisemmalla nopeudella, jotta jäähdytinesteen kierto ja ilmavirran jäähdyttävä vaikutus säilyy. Toinen keino on laittaa sisäilman puhallus kuumalle ja täydelle teholle.

Nämä keinot yleensä toimivat, mutta autossasi oleskeleminen saattaa muuttua saunamaiseksi olosuhteeksi. Mutta se saattaa olla ainoa keino pelastaa autosi moottori.

Jäähdytinhuollon myytti 4#: Kaikki jäähdytinnesteet ovat samanlaatuisia

Jäähdytinnesteistä puhuttaessa vaikuttaa siltä, että niitä kaikkia pidetään samanlaatuisina. Ainoa asia mistä ollaan kiinnostuneita on väri. Joissakin tapauksissa värillä on väliä, koska sen avulla valmistaja on voinut määritellä sen sopivuuden autoosi. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että väri ei kerro jäähdytinesteen laadusta. Tässä tapauksessa halpa ei ole yleensä hyvä. Jos haluat korkealaatuisen jäähdytinesteen, varaudu maksamaan hieman enemmän.

Jäähdytinnesteen tehtävä on jäähdyttää moottoria ja suojata jäähdytysjärjestelmää korroosiolta, kattilakiven muodostumiselta, vaahtoamiselta ja muilta ilmiöiltä, jotka heikentävät järjestelmän toimintaa. 

Laadukas Long Life neste toimii tehokkaamin ja suojaa moottoriasi pidempään. Varmista kuitenkin aina, että neste on sopivaa autosi järjestelmälle.

Jäähdytinhuollon myytti 5#: Ainoa asia mitä tulee tehdä, on pitää jäähdytinneste säiliö täynnä

Monet autoilijat tarkkailevat jäähdytinesteen tasoa ja ylläpitävät sen sopivaa määrää. Kuten edellä mainittiin jäähdyttimessa tulisi aina olla oikea seos jäähdytinestettä ja vettä. Pelkkä glykoli esimerkiksi jäätyy pakkasella.

Jäähdytineste, kuten moottoriöljy kestää vain rajoitetun ajan. Mikäli sitä käytetään pidempään kuin se käyttöikä on, niin se alkaa likaannuttaa järjestelmää sisältä ja se vähintäänkin heikentää jäähdytystehoa. Se voi myös aiheuttaa erittäin korrosoivan tilanteen, joka yleensä johtaa moottoririkkoon.

Jäähdytinjärjestelmälle olisi parasta suorittaa säännöllinen huolto, jossa järjestelmä puhdistetaan ja neste vaihdetaan erityisen laitteen avulla.

Mikäli autoosi suoritettaan korjaustoimenpide, jossa esimerkiksi vaihdetaan vesipumppu, niin on luonnollista ajatella, että pelkkä jäähdytysnesteen lisäys riittää. Jäähdytysjärjestelmän huolto tarkoittaa puhdistamista ja nesteen kokonaisvaltaista vaihtamista. Kuuman järjestelmän puhdistushuolto poistaa järjestelmästä öljyperäistä likaa, kattilakiveä, ruostetta ja likapartikkeleita ja huollon lopuksi järjestelmää suojataan erityisen lisäainepaketin avulla, joka sisältää korkealaatuisen jäähdytinesteen tavoin jäähdytinestettä suojaavia aineita. Katso lisää BG Jäähdytinjärjestelmä huollosta.

Varo näitä asioita!

Mikäli autosi jäähdytineste on ruosteen väristä, niin toimi nopeasti. Metallinen ruoste värjää nesteen ja se tarkoittaa mahdollista vuotovaaraa.

Mikäli jäähdytinnesteesi haisee kummalliselle, niin se on aina hälytysmerkki. Varaa aika jäähdytysjärjestelmä huoltoon. Varaa huolto

Miksi autoni ei lämpene!

Autosi jäähdytinjärjestelmä ylläpitää lämmityslaitteen avulla moottorin riittävää toimintalämpötilaa kylmissä olosuhteissa. Mikäli lämmityslaitteen kenno likaantuu, niin sen toimintakyky heikkenee. Voi esimerkiksi tapahtua siten, että autosi lämpenee riittävästi ollessaan tyhjäkäynnillä paikallaan, mutta lämmitysteho ei enää riitä auton ollessa ajossa. Oikeaoppinen jäähdytinjärjestelmä huolto useimmiten palauttaa lämmityslaitteen toimintatehon.

BG huoltopisteet

Ajankohtaista

 
 

Mikä on BG?

Ennakoivaa huoltoa toimivuustakuulla. BG-tuotteet puhdistavat, suojaavat ja säästävät rahaa.

Lue lisää

BG Suomessa

BG tuotteita on tuotu Suomeen vuodesta 2003.

Lue lisää